درمان کولیت و کرون

درمان کولیت و کرون


خلاصه

قارچ Ganoderma lucidum از زمانهای قدیم مورد توجه مردم چین و ژاپن بوده و ارزش بسیاری در درمان بیماریها داشته به‌طوری كه در تحقیقات نوین، بسیاری از عناصر فعال و عناصر معدنی در این قارچ را كه در درمان بیماریهای باكتریایی، قارچی، تومور ها، ویروس، و - کاربرد دارند به اثبات رساندند. در این بین تعدادی از قارچهای دارویی شناسایی و G. lucidum به عنوان یك قارچ دارویی بسیار مهم كه مورد توجه بوده و به صورت تجاری در بعضی كشورها تولید می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت.
واژه‌های كلیدی: قارچ، Ganoderma lucidum، فارماكولوژیكی
 

مقدمه

G. lucidum یكی از قارچهای با خاصیت دارویی است كه بیش از 4000 سال در طب سنتی چین و ژاپن استفاده می‌شده است. مردم چین قارچ گانودرما را گیاهی از جانب خداوند دانسته‌اند كه می‌تواند به عنوان اكسیری از ابدیت، سلامتی و آسایش انسانها را تضمین كند. در طب سنتی قارچ گانودرما در درمان ضعف و كوفتگی‌های عمومی بدن، تنگی نفس،‌ بیخوابی و سرفه‌ها استفاده می‌شد. مطالعات و تحقیقات نوین به‌طور روز افزون، آن باورها و عقاید را تایید كرده و اغلب مطالعات جدید خاصیت دارویی این قارچ را هم اکنون در زمینه كاهش فشار خون، كاهش چربی خون، حفاظت از كبد، ضد التهاب، ضد دیابت، فعالیتهای ضد میكروبی، هپاتیت،‌معده درد، ارتروز، برنشیت، ورم معده، تنگی نفس، بی اشتهایی، ورم كلیه و سرطانها مورد تایید قرار داده است. در حال حاضر این قارچ به‌صورت تجاری در شمال آمریكا،‌ چین،‌ تایوان،‌ ژاپن و كره جنوبی كشت می‌شود.

مواد و روشها

جمع آوری و شناسایی قارچها ی ماكروسكپی از سال 1377 در قالب دو طرح تحقیقاتی در كل استان انجام گردید و روش نمونه‌برداری از روشهای معمول در بیماری شناسی بوده كه به صورت پیمایشی از كلیه نقاط جنگلی استان نمونه‌برداری صورت گرفت. قارچهای ماکروسکوپی در فصول مختلف سال و در مراحل مختلف رویش برداشت گردیده و برای هر یك از نمونه‌های قارچی، اطلاعات اكولوژیكی یادداشت برداری و به آزمایشگاه جهت بررسی تعیین مشخصات و تشخیص جنس و گونه انتقال داده شدند. معیارهای شناسایی، صفات ماكروسكوپی و میكروسكوپی قارچ بوده كه بعد از شناسایی، خواص دارویی آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج و بحث

طی این بررسی بیش از 150 گونه قارچ جمع آوری و شناسایی گردید كه تعدادی دارای خواص دارویی بودند.
Ganoderma lucidum (W. Curt.:Fr.) Karst. با نام انگلیسی Ling chin یك جنس از رده Basidiomycetes متعلق به خانواده Ganodermataceae و از راسته polyporaceae است. تاكنون در دنیا از این خانواده چهار جنس و 77 گونه گزارش گردیده است. ریخت شناسی: بازیدیوكارپ قارچ یكساله و پایه دار بوده و دارای كلاهكی 25-3 سانتیمتر پهنا و 4-2 سانتیمتر ضخامت است. كلاهك به شكل بادبزنی یا كروی و یا نیم دایره‌ای بوده و دارای سطح فوقانی به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز درخشان است . اسپورها بیضوی تا تخم مرغی شكل، در انتها اسپور حالت بریدگی داشته و به رنگ قهوه‌ای روشن، دارای دو دیواره ضخیم با تزیینات، غیر آمیلویید و دارای اندازه 8-6 ‍‍‍‍‍-2-8 میكرومتر است. قارچ به صورت منفرد و یا دسته‌های چند تایی روی ریشه درختان زنده و مرده ممرز، راش،‌ بلوط، خرمالو، شمشاد جنگلی و نارون در فصل تابستان تا اواخر پاییز و در تمامی ارتفاعات جنگلی جمع آوری گردید. این قارچ عامل پوسیدگی سفید ریشه ویقه درختان جنگلی می‌باشد.
تحقیقات نوین ثابت كرده است كه این قارچ دارای عناصر فعالی مانند پلی ساكارید‌ها، پپتید گلوژن، گانادران، ژرمانیوم آلی، تریترپنوییدها، آدنوزین، Lz-8 و گونه‌هایی از آمینواسید به همراه تعداد زیادی از عناصر معدنی می‌باشد. در كشور هند از این قارچ دو ماده متانل و استات اتیل استخراج گردید كه دارای خاصیت كاهش دهنده Carrageenan حاد و Formalin مزمن بوده كه التهابات را در موش مهار كرده است. بنابراین، آن را با داروی مسكن دیكلوفناك در تسكین دردها مقایسه كرده و از آن به عنوان یك ماده ضد التهاب،‌مسكن و آرام بخش استفاده كردند. وجود فیبر،‌ پروتیین بالا و چربی پایین در عصاره این قارچ برای رژیم‌های غذایی باعث كاهش سطح كلسترول و فشار خون می‌گردد. استخراج اسید گانودریك R و S از ریسه و میسلیوم‌های كشت شده این قارچ نشان داد كه دارای اثرات و فعالیتهای ضد هپاتیتی بسیار قوی بوده كه در آزمایشهای اولیه بر روی موش صحرایی به اثبات رسید. مطالعه بالینی بر روی لیوفیلید استخراج شده از قارچ نشان داد كه در بهتر زندگی كردن و كاهش درد بیماران مبتلا به هپاتیتB نتایج رضایت بخشی داشته است. این قارچ دارای مقادیر قابل توجهی anoderic acid c با مقدار 5/89 میلی گرم در هر كیلو از قارچ می‌باشد كه تركیبهای Ganoderic acid c1, c2 بدست آمده از قارچ ارتباط زیادی با درمان سرطان و AIDS دارند و دیگر تركیبهای بدست آمده مانندDNA Polymerase Beta مرتبط با بیماریهای ویروسی،‌ Dihydrofolate reductase مرتبط با بیماریهای سرطان و جذام، Guanylyl cyclase مرتبط با بیماریهای سرطان سینه و سرطان روده، HIV-I protease و HIV protease مرتبط با بیماریهای ADIS و C-H-Ras P21 protein مرتبط با سرطان است . گانودرما دارای پلی ساكارید‌ها و تریترپنویید‌هایی است كه عامل افزایش دهنده سیستم ایمنی بدن می‌باشد ودر مطالعات آزمایشگاهی مختلف مشخص شد كه این پلی ساكارید‌ها رشد سلولهای توموری را متوقف می‌كنند و سازوكار این عمل مربوط به افزایش فعالیت سلولهای ماكروفاژ و T-cell است. بسیاری از فعالیتهای تریترپن‌ها و استرول‌ها كه از قارچ گانودرما جدا سازی شدند، دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد التهاب می‌باشد و به‌علاوه پلی ساكاریدها و گلی كو پروتیین‌های جدا شده از عصاره قارچ دارای خاصیت Hypoglycemic و تحریك پذیری سیستم ایمنی بدن را دارند و همچنین از اندامهای بارده قارچ Meoh استخراج گردید كه دارای اثر كند كننده برعلیه ویروس HIV-1 و دارای آنزیم ضروری پروتیاز می‌باشد.

source : http://plant.mihanblog.com/post/163


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: غزال ׀ تاریخ: 11 / 5 / 1391برچسب:قارچ گانودرما,كاهش چربی خون,درمان سرطان,ضد التهاب,اثر كند كننده برعلیه ویروس HIV-1,ضد ویروسی,Ganoderma lucidum,توقف سلولهای توموری,قارچ Reishi, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , colitis.crohn.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com